Witam!!!
Na początek dlaczego to piszę. Otóż od pewnego czasu trochę bawiłem się w
rozpisywanie tabulatur zespołu 2 Tm 2,3. Każdy kto słyszał ten zespół i
chociaż raz próbował zagrać któryś z ich utworów na gitarze stawał czasami
przed poważnymi trudnościami. Otóż niektóre dźwięki były niższe, niż te, które
można wydobyć z gitary. Dzieje się tak, gdyż muzycy Tymoteusza po prostu
przestrajają swoje instrumenty. Na dwóch dotychczasowych płytach możemy
usłyszeć 7 słownie SIEDEM (jeżeli mnie pamięć nie myli) różnych strojeń, przy
czym na pierwszej płycie stosują 5 różnych strojeń, a na drugiej już tylko 4
(dwa - klasyczne EADGHE i Dropped D występuje na obu albumach). Do takich
dziwnych może wniosków doszedłem po wielu obejrzanych koncertach (czasami
Litza używał trzech (+klasyczna) różnie nastrojonych gitar i jeszcze je
przestrajał w trakcie).
Teraz pokrótce wyjaśnię strojenia z pierwszej płyty.
2 Tm 2,3 "Przyjdź":
1) EADGHE - strojenie tzw. klasyczne, najbardziej popularne.
Na tej płycie w tym strojeniu grane są utwory:
- "Jezus jest Panem"
- "Kantyk Trzech młodzieńców"
- "W obliczu aniołów"
- "Słuchaj Izraelu"
2) DADGHE - strojenie tzw. Dropped D - najniższą strunę zestrajamy
o sekundę wielką w dół. Mimo pozorów (w kilku utworach
cała gitara zestrojona jest sekundę wielką w dół) na tej
płycie w tym strojeniu grany jest tylko:
- "Psalm 8"
3) CGCFAD - strojenie tzw Dropped C - cała gitara zestrojona sekundę
wielką w dół, najniższa struna dodatkowo jeszcze o jedną
wielką sekundę.
- "Magnificat"
- "Getsemani"
4) DGCFAD - nie znam nazwy - cała gitara zestrojona sekundę
wielką w dół. W czasie koncetru muzycy przestrajali
między utworami gitary z dropped C do tego właśnie
strojenia i grali np.
- "Kto nas odłączy"
- "Uwiodłeś mnie Panie"
5) BFBD#GC - dropped B - cała gitara tercja wielka w dół + najniższa
struna jeszcze sekundę wielką w dół. Używali tego strojenia
w najcięższych utworach:
- "Marana tha"
- "Benedictus" (sic!)
Ale taka wielka ilość strojeń
powodowała problemy (to chyba jasne) i czasami sami muzycy się gubili której i
jak nastrojonej gitary do danego utwory użyć (np. koncert w Ząbkach z września
zeszłego roku). Na drugiej płycie występuja już tylko 4 strojenia (na
szczęście dla rozpisujących tabulatury - pozdrowienia dla Zeusa) co pozwala na
używanie na koncertach dwóch gitar (+klasyczna Litzy) Są to:
2 Tm 2,3 "2 Tm 2,3":
1) EADGHE - klasyczne
- "Psalm 13"
- "Satbat Mater"
- "Jahwe, tyś Bogiem mym" \
- "Kim jest ta" | - najprawdopodobniej, jeszcze się ich
- "Psalm 51" | nie nauczyłem
- "Psalm 18" /
2) DADGHE - strojenie tzw. Dropped D - najniższą strunę zestrajamy
o sekundę wielką w dół. Na tej płycie w tym strojeniu grane
są utwory:
- "IV Pieśń Sługi Pańskiego"
- "Psalm 34"
3) H F# H E G# C# - Dropped H - pośrednie między Dropped C a
Dropped B. Cała gitara nastrojona tercję małą w dół,
najniższa struna dodatkowo sekundę wielką w dół. W tym
strojeniu grana jest większość ciężkich utworów z drugiej
płyty:
- "Shema Israel, Adonai elohenu, Adonai Ehad"
- "II Pieśń Sługi Pańskiego"
- "Shlom leh Mariam"
- "Z tą samą miłością, w tym samym duchu"
4) C# F# H E G# C# - nie znam nazwy - cała gitara zestrojona
tercję małą w dół. Od Dropped H różni sie tylko nastrojeniem
jednej struny.
- "Psalm 103"
- "Amen"
Na ostatniej płycie występuje juz tylko jedno strojenie - Dropped-H
2 Tm 2,3 - "Pascha 2000"
wszystkie utwory oprócz "Psalm 23" strojenie Dropped-H
Oczywiście żeby grać utwory
Tymoteusza nie trzeba tak często przestrajać gitary. Właściwie można je
wszystkie zagrać wykorzystując strojenie klasyczne bądź Dropped D. Nie gramy
wtedy w tonacji oryginalnej, ale trudno.
sekunda wielka = 2 progi
tercja mała = 3 progi
tercja wielka = 4 progi